RE-GUM

Een samenwerking van MUS-E en GUM, met kunstenaar Tine Guns en een 5de en 6de leerjaar van school De Kleine Icarus in Gent. Met steun van Erasmus + en Cultuurkuur.
Gent

Wat plaatsen we binnen honderd jaar in een wetenschappelijk museum over het jaar 2021? Vanuit deze vraagstelling gaat beeldend kunstenaar Tine Guns met de 5de en 6de klassers van De Kleine Icarus op ontdekking in het Gents Universiteitsmuseum (GUM). Aan de hand van een selectie oud fotomateriaal uit het archief, anatomische tekeningen en plannen van objecten laten de kinderen hun verbeelding de vrije loop.

Kindertekening van wetenschapper met mondmasker

WAAR / NIET WAAR?

De kinderen werken rond verschillende thema’s uit het GUM, zoals chaos, twijfel en verbeelding. Ze ontwerpen totem-maskers voor hun eigen ‘stam’, bricoleren de andere helft van een in twee gezaagde stoel en creëren thaumatropen waaruit blijkt dat we het blote oog niet altijd blindelings mogen vertrouwen. Of nog: ze bedenken de meest uitzinnige fabeldieren bij fascinerende skeletten en verzinnen er de wildste verhalen rond. Wat is fictie en wat is werkelijkheid? 

Kindertekening van colosseum

DO IT YOURSELF 

Aan het begin van het traject krijgen de leerlingen een rondleiding door een gids van het GUM. Nu is het hun beurt en kiezen ze zelf een aantal objecten die bij de gidsbeurt én in eerdere ateliers niet aan bod kwamen. Ze bedenken hierbij een doe-opdracht voor hun medeleerlingen. Zo ontstaat er een compleet nieuwe ontdekkingstocht door de GUM-collectie. Een blinde mol inspireert hen tot het bedenken van doolhoven. Moleculen worden punt-naar-punt opdrachten. En wat gebeurt er in het Colosseum als er iemand een luide gil slaakt?

Meisje staat voor museumvitrine vol wetenschappelijke voorwerpen

KIJKWIJZER: RE-GUM

Bij afloop maken de kinderen zelf een alternatieve gids, een kijk-wijzer om door hun ogen het GUM te exploreren. Ze tonen aan dat wetenschappelijk onderzoek best spannend en fantasie-prikkelend kan zijn. Met de gids RE-GUM leiden de kinderen ook andere leerlingen, leerkrachten en ouders rond om hen op een speelse én muzische manier te doen stilstaan bij de manier waarop een wetenschapper te werk gaat.