Identity Affairs

Een MUS-E project met Lola Bogaert, Boumediene Belbachir en Campus Hast. Met steun van Een Hart voor Limburg.
Hasselt

Dag mama. Ik voel me goed in België. Maar ik mis je echt. Ik mis echt waar mijn familie. Ik mis mijn vrienden. Ik mis mijn taal. Ik mis mijn land. Ik mis mijn hond. Ik mis de buren. Ik mis de winkel. Ik mis het eten. Ik mis de geur. Ik mis lucht. Ik mis de warmte. Ik mis de zomer. Ik mis het water. Ik mis mijn herinneringen. Ik mis zingen. En ik mis echt waar de feestjes. 

Angolees meisje lacht verlegen naar de lens, half verstopt achter een zuil.

"Wat als we het omdraaien? Nu ben ik niet de vreemdeling. Dat ben jij. Straks ben ik het weer."

Identity Affairs wil voor OKAN-jongeren (onthaalonderwijs voor anderstaligen) een deur open zetten naar onderlinge verbinding. Campus Hast is een nieuwe samengestelde school waar deze leerlingen het Nederlands volop aan het leren zijn. De school is een belangrijke plaats, een spil in het leven van tieners die door migratie in de stad terecht gekomen zijn. Een plaats waar ze in volle adolescentie, op zoek naar identiteit, ook deel uit willen maken van het collectieve.

In België spreken mensen geen Belgische taal. Ze spreken Nederlands van Nederland, Frans van Frankrijk en Duits van Duitsland. Roemenië heeft alleen Roemeens.”

In Servië hadden wij om de maand les in de voormiddag en om de maand in de namiddag. Onze school was te klein voor iedereen.”

Meisje kijkt naar de camera, verstopt achter haar handen.

Ze zijn vaak nog maar enkele maanden hier. Ze komen soms van heel ver. Venezuela, Sierra Leone, Syrie, Roemenië, Angola. Er is onrust in hun systeem. De school biedt nog niet zoveel houvast. De meeste jongeren hebben een goede basiskennis van het Nederlands, een tiental leerlingen kent nog niet zoveel woorden. Het artistieke traject met fotografie en video is gericht op niet-verbale expressie.  

Hier zeggen meisjes: Papa, mag mijn vriendje komen eten vanavond. Bij ons is het anders. Vrouwen moeten thuisblijven en poetsen. Geen vriendjes. Of je ouders mogen het niet weten. Anders moet je trouwen”

Jongeren poseren op een grote, hoge stapel stoelen in de klas

De kunstenaars vragen zich samen met de jongeren af: Wat verbindt ons? Wat is onze plaats hier op school en in de samenleving? Hoe kunnen we bijdragen tot een gedeeld verhaal? Alles begint met dialoog, creëren en experimenteren. De jongeren worden enthousiast gemaakt en uitgenodigd om durf te tonen in het verbeelden van hun ideeën, persoonlijkheid en cultuur. Beetje bij beetje delen ze inkijk in hun gevoelens en herinneringen.

Identity Affairs loopt nog verder tijdens het schooljaar 2019-2020. In deel twee gaan de jongeren en de kunstenaars een samenwerking aan met een cultuurhuis in Hasselt om het werk te presenteren buiten de schoolmuren.