Giardini

Een MUS-E-project met Boris Magotteaux en de Waroux-school in Luik. Met leerlingen van de hele school, van de 3e kleuterklas tot het 6e leerjaar. Met de steun van de Federatie Wallonië-Brussel (Cel Cultuuronderwijs).
Waroux

Geïnspireerd door het jaarthema ‘Stad en Platteland’ wilden leerlingen en leerkrachten van de Waroux-school een echte tuin aanleggen op de betonnen binnenplaats. Door elke klas en alle leerlingen te betrekken versterkte dit grootschalige project het gemeenschapsgevoel binnen de school. 

Fête d'école, dehors. Les parents se baladent parmi les installations colorés que Boris a fabriqués avec les enfants.

Een breed draagvlak binnen de school

Doorheen de jaren is er een relatie van vertrouwen en vriendschap ontstaan tussen kunstenaar Boris Magotteaux en de leerkrachten van de school. De betrokkenheid was dan ook groot en het project werd samen gedragen.

« Vertrekkend van het idee van de kinderen zelf om een eigen plantentuin op de speelplaats aan te leggen, werd dit project vooral tot een goed einde gebracht door de betrokkenheid en enthousiasmerende aanpak van Boris. »

- Julie, leerkracht

« De leerkrachten wisten van aanpakken. Zo organiseerden ze verschillende participatiedagen waarop de ouders werden uitgenodigd om te komen helpen bij taken die voor de kinderen nog te moeilijk waren. »

- Boris

Détail des mini-jardins colorés sur le cour, et les meubles en bois colorés

EEN EVOLUERENDE PARTICIPATIEVE WERF

Giardini is participatieve werf die voortdurend groeit. Op sommige momenten zet Boris de leerlingen individueel aan het werk, op andere momenten wordt er in groep gecreëerd. Maar het objectief blijft hetzelfde: alle verschillende constructies en ideeën vormen samen de gemeenschappelijke tuin.

« Als alles zo is ontworpen om één geheel, één tuin, te worden, genereert de gemeenschappelijke scenografie ook verschillende zones met elk hun eigen functie: moestuin, ontspanningsruimte, speelruimte... »

- Boris

Fête d'école, dehors. Les parents se baladent parmi les bacs de plantes que Boris a fabriqués avec les enfants.

« Ondanks het feit dat het project lang was, bleven de kinderen ten alle tijden erg geïnteresseerd in de verschillende taken. De workshops van Boris waren dan ook heel divers: binnen of buiten, schilderen, collages maken, ... »

- Elvire, leerkracht

Aan het einde van het project wordt de tuin verder gevuld met kleurrijke sculpturen, bakken voor groenten en meubels uit recyclagemateriaal. Ook de tuinbouwschool stak een helpende hand toe. Haar leerlingen vulden de verschillende planten- en groentebakken aan de vooravond van het schoolfeest, een mooi moment waarop alles samen kwam.

 « Schitterend project, in een zeer aangenaam kader en met een grote gedragenheid door alle deelnemers: leerlingen, leerkrachten én ouders. »

- Boris