De wereld in een remix

Een MUS-E traject met Sophie Vanhomwegen in Basisschool De Kleurdoos in Brussel. In samenwerking met De Centrale, het centrum voor hedendaagse kunst van de stad Brussel.
Brussel

In "De wereld in een remix" maken kinderen hun eigen collages en filmpjes. In het centrum voor hedendaagse kunst van de stad Brussel spelen ze voor gids. 

Collage avec l'atomium, une cathédrale et un dinosaure

Collages, films en audiovisuele installaties

"De wereld in een remix" is een artistieke interventie van Sophie Vanhomwegen in basisschool De Kleurdoos in Brussel. Sophies kunstwerken bestaan vooral uit collages, films en audiovisuele installaties. Tijdens de opstart van het traject loopt er toevallig een tentoonstelling met haar werk, ‘Afterimage’, op wandelafstand van De Kleurdoos. Het eerste wapenfeit is dan ook een bezoek aan de expo-ruimte. De leerlingen komen onmiddellijk met allerlei vragen. 

Hoeveel kost een kunstwerk? Verkoop je veel kunstwerken? Je vraagt wel veel geld voor zo een klein werk - ik ga later ook kunstenaar worden … Kan dat?

Un garçon se penche sur une collection de coupures de presse

Nieuwe verhalen

Als eerste opdracht laat Sophie de kinderen intuïtief naar beelden zoeken die hen iets doen. Sommige beelden storen of shockeren. Andere beelden zijn gewoon leuk. In een tweede fase gebruiken ze hun fantasie om zelf collages te maken. Door beelden te combineren creëer je nieuwe beelden en zie je wat mogelijk is. Zo ontstaan er nieuwe verhalen. 

Mediawijsheid is zo belangrijk in deze tijden: leren over privacy, leren over machtige merken en multinationals … Dit is een manier om om te gaan met de manipulatieve aard van die beelden: je gaat zélf beelden manipuleren, op een speelse manier.

Deux garçons regardent un grand collage de photos sur le mur

De Centrale

In een laatste fase brengen de leerlingen hun collages tot leven met stop motion. Die filmpjes maken ze in kleine groepjes waar ze verder met elkaar leren samenwerken, onderhandelen en meningen uitwisselen. 

Dit traject blijft niet binnen de schoolmuren. Alle kinderen krijgen de mogelijkheid om naschools verder te werken. De Centrale, het centrum voor hedendaagse kunst van de stad Brussel opent haar deuren. Kinderen spelen er enthousiast voor gids voor ouders en medeleerlingen.