Kiespijn

Een MUS-E project met Emilie Lauwers, Nikolas Lestaeghe, Boumediene Belbachir, Thomas Jacques, Raisa Vandamme en Lara Breine. In samenwerking FARO, Canon Cultuurcel, 6 middelbare scholen en de erfgoedcellen Meetjesland, CO7, Erfgoed ZuidWest, Erfgoed Haspengouw, Kusterfgoed en Erfgoed Brussel.
Poperinge, Kortrijk, Bilzen, Zelzate, De Haan, Brussel

Binnen het thema ‘kiezen' storten jongeren uit 6 verschillende gemeenten zich in een artistiek avontuur. Vertrekpunt is het cultureel erfgoed in de eigen regio. Hun artistieke impressies worden getoond tijdens Erfgoeddag 2018.

5 jeunes dans une salle de classe se penchent sur de vieilles photographies

Tijdens de jaarlijkse Erfgoeddag kan je in heel Vlaanderen en Brussel terecht voor een veelzijdig erfgoedaanbod. Gastheren zijn onder andere musea, archieven, erfgoedbibliotheken, heemkundige kringen, kerkfabrieken, socioculturele verenigingen en restauratoren. Na 'Take Care' in 2017 doet ook MUS-E Belgium opnieuw mee. Dit jaar is 'Kiezen' het centrale thema. 

Jongeren uit Poperinge, Kortrijk, Bilzen, Zelzate, De Haan en Brussel worden uitgedaagd om dieper na te denken over locaties en verhalen uit de streek waar ze wonen of naar school gaan. Ze uiten hun bevindingen in de vorm van een tijdelijke tentoonstelling, een theatervoorstelling of een publicatie. 

Deux photos d'une perruche et un tronc d'arbre scié

Leerlingen van het 5e en 6e jaar van het Onze-Lieve-Vrouwe-Instituut in Poperinge worden gestimuleerd om samen met beeldend kunstenaar Lara Breine te reflecteren over het thema ‘Kies voor erfgoed’. Ze duiken in de Poperingse archieven en gaan op zoek naar oude foto’s van het uitgaansleven in Poperinge. Met artistieke ingrepen wordt er nieuw leven in de foto’s geblazen.

De leerlingen van het 6e jaar Haarzorg van het RHIZO in Kortrijk ruilen hun klaslokalen in voor het laboratorium van het Erfgoeddepot. Samen met kunstenaar Thomas Jacques worden ze wetenschappers die het erfgoed van de streek kritisch onder de loep nemen.

Jongeren van de Martinusschool in Bilzen denken na over wat voor hen de moeite waard is om te bewaren. Hun tentoonstelling onder begeleiding van fotograaf Boumediene Belbachir geeft een verfrissende blik op erfgoed en wat het betekent om keuzes te maken.

Leerlingen van het Imelda Instituut in Brussel leggen samen met fotografe Raisa Vandamme de verscheidenheid en de verwondering van hun stad vast. Met een camera in de hand gaan ze op pad. Op een tijdelijke expo ten huize van het Brussels Ouderenplatform zijn de foto’s en collages van de jongeren te zien.

Het kunsttraject leert ons een ander beeld te hebben over de wereld van de fotografie. Het spiegelt mijn persoonlijkheid. Ik heb een foto van mijn hoofddoek genomen omdat ik een hoofddoek draag en omdat ik van mijn geloof hou. 

Raina

Un pont et une maison

Samen met kunstenaar Nikolas Lestaeghe duikt een groep leerlingen van het Zeelyceum in het verleden van de kuststad De Haan. De geschiedenis van het zeepreventorium, sportclubs en lokale politiek moet eraan geloven. Tijdens Erfgoeddag krijg je een inkijk in de belevingswereld van de leerlingen.

Onder begeleiding van kunstenaar Emilie Lauwers stellen de leerlingen van het Koninklijk Atheneum Zelzate een boek samen over het cultureel erfgoed in hun regio. Welke locaties en verhalen vinden zij belangrijk? Welke dromen koesteren ze nog? Ze bezoeken onder meer de reuzen van de Kattekermis, de controletoren van de brug en alle lokale musea. 

Zelzate bestaat uit vijf plaatsen. Met daarrond het alomtegenwoordige niets. 

Chadia