What's my name

Een MUS-E project met Tine Guns in samenwerking met het PHTI, Onderwijscentrum Gent, het STAM en Canon Cultuurcel.
Gent

Leerlingen gaan op zoek gaan naar wat hen met elkaar verbindt in de expo What’s my name. 

Groepsfoto leerlingen PHTI

Tieners en existentiële thema's

Het Provinciaal Handels -en Taalinstituut in Gent is een school met bijna zeventig nationaliteiten en veertig gesproken talen. De leerlingen van de richting kantoor gingen er samen met kunstenares Tine Guns aan de slag met thema’s als geboorte, naamgeving en identiteit. Ze tekenden, schreven en dachten na over namen, hun betekenis, impact en bijklank.

Portet Iman

Brief aan vondelingenkind

De leerlingen bezochten eerst de tentoonstelling Adoptie: tussen avontuur en kwetsuur in het Museum Dr. Guislain. De jongeren werden ook rondgeleid in het archief van de vondelingenschuif. Ze schreven nadien elk een brief aan een vondelingenkind. Deze bezoeken werden aangevuld met persoonlijke verhalen uit de klas en met diverse ateliers – in het STAM, op straat en op andere inspirerende locaties. Het project werd afgesloten met een laatste ritueelmoment in de vorm van een vuurloop.

If you were to be my child baby girl, I would call you Martha. That is the name of my mom. She is full of confidence, love, respect and is such a wonderful woman… The world might be ugly and unsweet but never take that personally. We are and were born to make mistakes, that is part of life. Remember this world isn’t perfect so you don’t need to be either …. 

- Uit de brief van Solomon

Leerling spuit graffiti op een muur

Expo

Met al het materiaal werd er een expositie voorbereid voor in het Stadsmuseum Gent. De tentoonstelling ‘What’s my name?’ is een verzameling van beelden en teksten die religie en afkomst weet te overstijgen en vooral tracht te benoemen wat deze diverse groep jongeren met elkaar verbindt.

Ik merkte bij sommige leerlingen een grote verandering op in hun gedrag. Ze waren meer zelfzeker en écht enthousiast over wat ze gedurfd hadden. De lessen verliepen daardoor vlotter dan voordien. De leerlingen namen me vaker in vertrouwen en zo kreeg ik een betere band met hen.

- Annemie Glas, leerkracht Engels