MUS-E CAHIER

Een reeks publicaties over kunst & participatie in diverse contexten, gedragen door kunstenaars actief binnen MUS-E.

MUS-E vertrekt altijd vanuit de handeling en het experiment. We kozen ervoor om voor onze twintigste verjaardag geen lijvig boek vol zelfbepaalde wijsheid de wereld in te sturen, maar de reeks CAHIER te starten en zo de praktijkervaringen van onze kunstenaars te delen met jullie. Omdat wij denken dat hetgeen daar gebeurt, in de klas, met de burgers van de toekomst, radicaal interessant is voor wie mee de wereld van morgen wil vormgeven.

Cover publicatie

MUS-E CAHIER#1: FREEDOM & FAILURE

Patries Wichers & Kasper Demeulemeester

In MUS-E CAHIER #1 gaan we met kunstenaars Patries Wichers en Kasper Demeulemeester op artistiek onderzoek in de Sint-Albertschool in Molenbeek. Met kinderen van 3 tot 12 jaar werkten ze rond cruciale vragen over identiteit, vrijheid, versnippering en transformatie. Uit de reflectie-gesprekken die beide kunstenaars met elkaar hadden distilleerden ze een aantal inzichten die ze nu met jullie delen, opgebouwd rond één basisidee: vrijheid begint waar de idee van falen ophoudt.
 

Dit is het eerste MUS-E CAHIER. Een vlugschrift, een pamflet, een vonk inspiratie, een poging tot het delen van ervaringsinzichten.

 

Download FREEDOM & FAILURE als PDF

open bladzijde uit boekje met titel Transparantie

MUS-E CAHIER#2: NOKÈTES

Boris Magotteaux

In MUS-E CAHIER #2 verkennen we het concept van een artistieke werkplaats in de klas. We worden uitgenodigd in het klaslokaal van Esmeralda in de Trixhes 3-school in Ougrée, gespecialiseerd onderwijs voor leerlingen die (leer)moeilijkheden ondervinden in het gewoon onderwijs. Sinds 2015 werkt MUS-E kunstenaar Boris Magotteaux hier samen met de klas van Esmeralda. Laag na laag, nokètes na nokètes.

Download NOKÈTES als PDF