Ik ben wie ik ben

Een MUS-E project met Virginie Huyghebaert en Institut Jean Herbet, buitengewoon basisonderwijs type 1. Met de steun van Fédération Wallonie-Bruxelles (cel cultuur en onderwijs).
Gosselies

Een traject rond persoonlijkheid, verwondering en transformatie.

Kinderen met gekleurde vormen in papier

Ruimte voor expressie

Het voornaamste doel van dit project is een kader te scheppen waar elk kind zich op zijn gemak voelt om zich uit te drukken, en zich op zijn eigen originele manier kan ontwikkelen. In deze klas haakten meerdere kinderen af tijdens het leren, en de leerkracht ging op zoek naar speelsere, meer projectmatige manieren om te lessen aan te pakken.

De oefeningen met visule en performance-kunstenares Virginie Huyghebaert nodigen de kinderen uit met een nieuwe blik naar kunst te kijken, nieuwsgierig te zijn en zich te laten verwonderen door de kleine dingen die hen omringen.

Tijdens de ateliers maken ze kennis met verschillende visuele media als fotografie, tekenen en schilderen. Een bezoek aan BPS22 in Charleroi geeft hen de kans om nog meer te ontdekken over visuele kunst.

Kinderen tijdens atelier

Customize jezelf

Met behulp van verschillende materialen verkennen de kinderen het medium performancekunst. Tijdens een workshop werken ze in paren rond het thema “customize” en metamorfose.

We hebben iedereens uiterlijk getransformeerd. De resultaten waren speels, grappig en onverwacht. Dit project maakt het mogelijk bewust te worden van onszelf, maar ook van de ruimte rond ons en de anderen die ons omringen.

– kunstenares Virginie Huyghebaert

Meisje ingepakt in goudpapier